Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Under stor press 2.0-mästargrafik från Atelje Larsen  i konsthallen

26 september @ 16:00 - 1 november @ 17:00

Konstnärer som medverkar är:
Adam Saks, Ann Edholm, Astrid Sylwan, Clay Ketter, Erich Hörtnagl, Frank Brunner,
Jan Håfström, Kristina Matousch, Lennart Aschenbrenner,
Lone Recht, Lotta Melin, Olav Christopher Jenssen

Adam Saks
Adam Saks, född 1974, är bosatt i Berlin och har studerat på den Kungliga Danska Konstakademin under åren 1993 – 99, och på Hochschule der Künste i Berlin under perioden 1996 – 97.  Adam Saks, en av sin generations främsta målare visar på utställningen grafiska verk som tar sin utgångspunkt i stillebenet som utvidgat begrepp. Han etablerar ett universum av figurer, växter och textfragment som efterliknar naturens konstanta kretslopp av blomning och förfall och visar därmed en spegling av människans fragila existens.

Han blandar element från populärkulturen och samtiden till en kalejdoskopisk ”Memento Mori”, där barockens vanitas-symboler uppträder sida vid sida med knogjärn, anatomiska brottstycken och vallmons löfte om extas och förgänglighet. Adam Saks nominerades 2014 till Queen Sonja Art Award och blev 2015 den första mottagaren av Kjell Nupen Memorial Grant.

Ann Edholm 

Ann Edholm, född 1953 i Saltsjöbaden, bor och arbetar i Lid. Ann arbetar framförallt med måleri, grafik och teckning, målningar som karaktäriseras av geometriska former som cirklar och fyrhörningar samt stora enhetliga färgfält på stor canvas. Ann utbildade sig på Gerlesborgsskolan i Stockholm 1977 – 1978 och 1980 – 1981, på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1981 – 1986. Hon var professor i måleri vid Kungliga Konsthögskolan 1992 – 1998 och vid Konsthögskolan Valand i Göteborg 1999 – 2002. Ann blev ledamot av Konstakademien 1999.

Ann Edholms konst bärs fram av såväl de litterära konnotationerna som de ”finstilta” måleriska gester som först ser ut att vara ett slarvigt misstag men som sedan leder till oväntade insikter om skala och mening. Under åren har Ann Edholm i allt högre utsträckning kommit att indirekt referera till sin egen mors berättelser om bombräderna mot Berlin under andra världskrigets sista dagar och samtidigt till de judiska deportationerna under nazismen. Andra centrala inspirationskällor är inte minst Barnett Newman, Ellsworth Kelly, Kasimir Malevitj och Matthias Grünewald.

Astrid Sylwan

Astrid Sylwan, född 1970, bor och arbetar i Stockholm. Utbildning 1999 – 2005 Konstfack – University College of Arts, Craft and Design, Stockholm. Astrid Sylwan målar oftast med hela kroppen, med stora borstar och tvättsvampar på golvet. Hon häller ut färg direkt från tuben, men borstar också fram mera transparenta ytor på duken. Målningarna utstrålar närvaro och energi.

Det är kraftfullt och storskaligt, ett rytmiskt utforskande med mycket livsglädje och positivitet. Verken visar konstnärens kropp och rörelsemönster. Det krävs en rörlighet av betraktaren för att uppleva allt detta.

I Sylwans verk finns ofta runda och ellipsliknande former, ett virrvarr som äter sig in och ut ur varandra och lägger sig lager på lager. Vissa av målningarna är varandras motpoler, men ändå hör de ihop och är sina egna.

Färgerna är starka, ibland nästan för markerande. Men det handlar inte bara om vilken färg utan också om hur färgen är pålagd. Trots allt detta rytmiska finns det en riktning i målningarna, en tyngd. Man kan exempelvis känna av en horisont fastän den inte finns direkt där.
Utdrag ur recension av Camilla Granbacka, juli 2017

Clay Ketter

 

Clay Ketter, född 1961 i Maine, är en amerikansk konstnär bosatt i Skåne och verksam som skulptör, målare och snickare. Han är utbildad vid Department of Fine Art vid University of New York 1980 – 1985.

Under sin första tid arbetade han som snickare på museer och gallerier och arbetar fortfarande med olika byggprojekt, som han hämtar inspiration ifrån. Han debuterade 1964 och tilldelades tredje pris i Carnegie Art Award 1999.

”Genom att flytta inslag ur hantverkarens tillvaro in i konstverken skapar han en brytpunkt mellan vardagsföremål och konst i ett spel mellan högt och lågt. Gipsplattor, Perstorpsplattor och andra material bildar grunden i målningar och väggskulpturer, där det underliggande arbetet blir konstverkets yta och där själva hantverket är konsten”.

Erich Hörtnagl

Erich Hörtnagl bor i Helsingborg och i Tirol, arbetar som teater- och filmregissör och i hela Europa som filmproducent. Med sitt filmarbete, som inkluderar spelfilmer såväl som dokumentärer för bio och tv, har han deltagit i många internationella filmfestivaler och har fått många utmärkelser. Vid världsutställningen i Hannover 2000 förde Erich eventregi på Österrikes Nationsdag. 2008 uppfördes operan ”Die Sennenpuppe” i hans regi och med hans scenografi för urpremiären i Salzburg/Gmunden och gick sedan flera år på turné i Mellaneuropa.

Parallellt arbetar Erich Hörtnagl också som fotograf, grafiker och skulptör. Hans verk har visats på inter-nationella utställningar och konstmässor. Han är medlem i Grafiska Sällskapet i Stockholm och fick tillsammans med sin fru Ewa Jönsson Hörtnagl också uppdrag för offentliga utsmyckningar i Stockholm och Skåne. Han är med sina verk representerad i olika europeiska och amerikanska museer, konst-gallerier och i offentliga och regionala institutioner.

Erich Hörtnagl är medlem i Deutsche Gesellschaft für Photographie. 2019 utkom boken ”Sehnsucht Meer/La nostalgia del mare”, både i tysk och i italiensk översättning, med Erichs foto om längtan efter lyckan vid Adriatiska havet.

Erich Hörtnagl är initiativtagare och en av grundarna till den tyrolska filmfonden Cinetirol.

 

 

 

Frank Brunner

Frank Brunner är född 1971 i Kristiansand och har studerat på Statens Konstakademi i Oslo (1993 – 98), Yale i USA (1998 – 2000) och Lija Statsakademi i Ryssland (1995 – 96).

”- For meg er kunst intensitet. Ett sterk følelse eller opplevelse av å være til. Jeg var 13-14 år da jeg startet å male sammen med en kamerat. Etter at faren hans døde inviterte han meg hjem til seg og introduserte meg for kunst og litteratur. Sammen begynte vi å male ulike versjoner av Rene Magritts malerier. Da jeg var 14 år, fikk jeg mitt første staffeli, og fortsatte med ulike parafraser fra kunsthistorien. Senere var det spesielt Diego Velazquez, som var det store forbilde. Helt frem til jeg var 20 år, var jeg fast bestemt på å fullføre en akademisk grad på Blindern, i sosialøkonomi, som jeg raskt byttet ut med kunsthistorie.”

I hans motiv finns ofta en tvetydighet – det finns något bakom – en historia som föreslås i form av stegar, trappor och resväskor, föremål som avser resor, rörelser och att vissa är på väg någonstans. Betraktaren tas in i en värld där man själv måste slutföra historien. Frank Brunner säger att de stora sakerna i livet alltid är de små sakerna. Det är väldigt enkelt och samtidigt oändligt komplicerat.

 

Jan Håfström

Jan Håfström, född 1937, är främst känd som målare, tecknare och skulptör. Han studerade filosofi och konsthistoria och tog en fil kand-examen 1962. Han utbildade sig på Kungliga Konsthögskolan 1963 – 68 och debuterade som konstnär redan 1966. Idag intar han en central position i den svenska konstvärlden.

Håfström kan beskrivas som nyrealist likväl som en av samtidskonstens stora romantiker. Inspirerad av popkonstens framväxt började han under 1960-talet kontextförflytta objekt. Han har sedan växlat mellan figurativt och abstrakt måleri.

På senare tid har han byggt upp en bildvärld där versioner av målaren Arnold Böcklins ”Dödens ö” blandas med seriefigurer. Separata strukturer framträder som bildens viktigaste innehåll trots dess bakomliggande avsikt. Fantomen och hans alias Mr Walker kan läsas som ett kritiskt ifrågasättande av dagens mansroll – ensam och tigande, eller som en nyttig men samtidigt avståndstagande medborgare.

I Håfströms konstnärskap finns det ofta en länk till hans egen barndom och kampen mellan det goda och det onda. Jan Håfström är en sublim uttolkare av de mänskligaste av känslor där jakten på en förlorad oskuld aldrig tycks ta slut.

 

Kristina Matousch
Kristina Matousch, född 1974 i Kalmar, bor och arbetar i Malmö. Hon tog sin magisterexamen från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Nya utställningar inkluderar Still Life Production and Take Form, Galleri Riis, Stockholm, Shapes in the Making, Lunds Konsthall, Embodied Spaces, Trondheims Kunstmuseum, Suecia Contemporare, Kalmar Konstmuseum, Baltic Sea Record, Stadtgalerie, Kiel, Måla jävla Guilt Pleasure, Antechamber, Köpenhamn.

Kristina Matousch undersöker fenomen som erotik, våld, matsmältning och utbyte. Hennes utgångspunkt är mötet mellan människokroppen och vardagliga föremål som omger den. Ett möte där intimitet blandas med alienation och lust med avstötning.

 

Lennart Achenbrenner
Lennart Aschenbrenner, född 1943, svensk bildkonstnär och skulptör. Studier vid Skånska Målarskolan och Konsthögskolan i Stockholm 1962 – 68. Han arbetar med fragment och collage. Han söker, finner och avbildar sådant som andra inte tänker på. Ibland låter han rep och andra ting användas som tillbehör till själva verket. Han målar slutet på ett rep och placerar ett riktigt rep som hängs på själva målningen. Hans bästa verk är målade brev eller mera kuvert, bagagekvitton och passkort. Aschenbrenner har haft utställningar praktiskt taget varje år sedan 1967 och är representerad på samtliga stora museer.

”Spåren av människan är vad som intresserat mig genom åren. Det kan vara en hatt eller en sko som formats av dess bärare, en sedan länge bortglömd papperslapp med kryptisk avteckning eller en tom tablettask från rännstenen. Ting som man vanligtvis inte ser eller ägnar en tanke men som av olika skäl har satt igång min fantasi. Mina motiv är ofta ett slags självporträtt, som när jag målar min väl använda Panamahatt.” (Lennart Aschenbrenner 2012)

Lone Recht
Lone Recht, född 1952, började sin konstnärliga karriär med textil, men i slutet av 80-talet började hon utforska koppargrafikens möjligheter. Genombrottet kom 1991 med en utställning på Galleri St. Gertrud i Malmö. Detta blev starten på ett långt och givande samarbete med Atelje Larsen i Helsingborg.

Lone Recht inspireras bland annat av naturen och av sina resor. Hon arbetar sällan med skisser, men ger sig i kast med den spontana kreativiteten i den skapande processen.

”Lone Recht – Holmgrens bilder är starkt beroende av den teknik hon tillämpar. För att få fram reliefen och en djupverkan i bilden arbetar hon med tjocka plåtar och olika nivåer. Genom att arbeta med flera olika plåtar som hon sedan lägger ovanpå varandra på pappret uppkommer en etsning med en fotografisk effekt och skärpa.

I vissa serier ändrar hon färgsättningen och nyanserna, så att skuggningar och skiftningar varierar. Det är inte enbart en starkt suggestiv och vacker upplevelse, det är också en konstnärlig produktion som utmanar och stimulerar vårt begrepp om tid och rum.” (Johan Ström)

Lotta Melin
Lotta Melin, född 1961, är konstnär, koreograf och performance artist. Hon har varit verksam i över 30 år och driver M.A.P. Melin Art Performance. Under åren har hon jobbat och turnerat i över 20 länder och skapat ett större antal verk. I Sverige har de spelats och turnerat på flera scener, till exempel Dansens Hus, MDT, Atalante, Dramaten, Inkonst och Kulturhuset. Lotta Melin har även satt upp flera platsspecifika verk på Konstakademien, Liljevalchs Konsthall och Kungsträdgårdens Isbana.

Lotta Melin fick uppmaningen att börja måla genom en dröm. Genom att följa uppmaningen kom hon att överraska både sig själv och sin omgivning. Dels med det högintensiva måleri som kom ut, men också det ekvilibristiska hantverket. Var hade hon lärt sig det?

Döden och kroppens efemära tillstånd har på ett symboliskt sätt alltid legat till grund för Lotta Melins konstnärliga arbete. Som en bro till en annan värld har hon upplevt döden som en dimension där tankens frihet kunnat söka det lugn och den trygghet hon behövt för att göra sin konst.

Som koreograf har Lotta Melin framgångsrikt skapat dramatiska narrativ, visuellt starka föreställningar ofta i samarbete med erkända musiker och konstnärer inom det experimentella fältet.

Olav Christopher Jenssen
Olav Christopher Jenssen föddes den 2 april 1954 i Sortland, Norge. Han studerade vid Statens Håndverks- och kunstindustriskole och Statens Kunstakademi i Oslo. Hans utställningsurval inkluderar documenta 9 (1992) i Kassel samt solo-utställningar på Tracy Williams Ltd i New York och Galleri Riis i Stockholm.

Han bor och arbetar för närvarande i Berlin och Lya, Sverige. Konstnären finns representerad på stora museer såsom The Museum of Modern Art i New York, Kunstmuseum Bonn och Malmö Museum.

Olav Christopher Jenssen är en samtida norsk konstnär som är mest känd för sina stora abstrakta målningar. Jenssen är en av de mest berömda norska konstnärerna idag. Hans arbete erbjuder samma tvetydighet och viceral erfarenhet som finns i arbetet i andra samtida abstrakta konstnärer som Albert Oehlen, Christina von Heyl och Bernard Frise.

 

 

 

 

 

Detaljer

Börjar:
26 september @ 16:00
Slutar:
1 november @ 17:00