Recensioner om utställningen

Från LandskronaDirekt:

Textilier fyller Pumphuset

2020-02-14 07:46 av Kary Persson

Textilkonstnären Mona Hedin är en målande konstnär i det textila materialet, hon målar helt enkelt i garn. Hon är representerad i landsting, kommuner, museer och kyrkor. Många gallerier och konsthallar har också haft hennes verk till beskådan sedan hennes fösta utställning 1984. Nu ställer hon för första gången ut i Landskrona. Utställningen på Pumphuset har vernissage på lördag klockan 12-15 med invigning klockan 13.

Mona Hedin arbetar med textila objekt, främst gobelänger och gärna i oregelbundna former. Hon utgår från det textila materialets förutsättningar, material som ull, lin och silke, men också främmande material som skapar en tredimensionell bild.
– Vävningen är mitt långsamma språk, som kräver mycket förarbete av skisser, val av material och färg, det är en långsam process, säger Mona Hedin.

I sina textila bilder arbetar hon med naturens former i ett abstrakt formspråk, som blandas i en mix av minnen och företeelser som på olika sätt har beröringspunkter i hennes eget liv. Mona Hedin är yrkesverksam konstnär sedan mer än 30 år och hade sin första separata utställning 1984. Utställningen pågår mellan den 15 februari och den 29 mars.

Ur HD:

Mona Hedins konstnärsliv började med måleri och teckning. Men så ärvde hon en vävstol. Trasmattor fick fler och fler detaljer, och nu är textil hennes huvuduttryck.

– Jag målar med garn, kan man säga. Att väva är ett sätt att leva.

Mona Hedin, född 1946, är yrkeskonstnär sedan mer än 30 år. De senaste 18 åren har hon bott och verkat på Öland, där hon delar Atelje 3 Hedin med maken Pekka och sonen Adam. Mona Hedin inspireras av vandringar på såväl alvaret som till fjälls — naturtyper hon tycker liknar varandra. Därav utställningens namn: Textil vandring. – Där ramlar motiven över mig.

Och även om mycket är abstrakt så är oftast naturen med på något sätt i hennes textilkonstverk, som nu är hängda i Pumphusets konsthall. Den Östersjöfärgade Blåjungfrun har en självklar koppling till Öland.

En cikoriarot kämpar framgångsrikt mot torkan på alvaret. Bild: Magnus Arvidsson

Ett annat exempel är Cikoria — den växt som frodades på alvaret trots förrfjolårets torra sommar.

– Torkan kan också vara vacker, säger hon.

I Flatruet i Härjedalsfjällen hittade hon en stuga som motiv. Trots hennes abstraktioner kan man se att även TV4 har hittat den — på en av de svenska landskapsbilder som visas mellan programmen.

Motiven växer fram i en långsam process, som kan ta månader. Det börjar med en skiss som hon sedan följer ganska strikt när hon väl sitter i vävstolen.

– Jag får alltid in ett kvinnligt språk på ett eller annat vis, säger Mona Hedin, och pekar på en triangel i det oranga verket Autumn.